Obchodní podmínky Zpracování osobních údajů Žádanka mincí

menu


Tento internetový obchod má s Puncovním Úřadem uzavřenou dohodu o umožnění kontrolních internetových nákupů medailí z drahých kovů.

Kategorie

Stříbrná mince Na kolech - Motocykl Praga BD 500 proof

Na kolech

Cena:

2 290 Kč
K rezervaci

Stříbrná mince Na kolech - Motocykl Praga BD 500 proof

Specifikace

Náklad 1.500 kusů
Datum emise říjen 2025
Razil Česká mincovna a.s.
Emitent Niue
Nominální hodnota 1 NZD
Autor MgA. Martin Dašek
Kvalita Proof
Ryzost 999/1000 Ag
Rozměry 37 mm
Hmotnost 31.1 g (1 Oz)
Hrana hladká

Na kolech 2025

Praga BD 500 DOHC byla nejlepším meziválečným československým motocyklem velkého objemu. Hold jí vzdává sedmadvacátá stříbrná mince České mincovny z cyklu Na kolech.

Ve 20. letech 20. století se na československých silnicích proháněly především zahraniční motocykly. Výrobci anglických a amerických strojů totiž neměli tuzemskou konkurenci. Změnit se to rozhodl konstruktér Jaroslav František Koch. V době, kdy to ještě nebylo obvyklé, věřil ve ventilový rozvod OHC, u kterého je v hlavě válců kromě ventilu umístěna i vačková hřídel. Partnera pro sériovou produkci našel v pražské firmě Breitfeld-Daněk, kde v roce 1927 vznikl jeho motocykl BD 500. Protože záhy došlo k fúzi se společností Českomoravská-Kolben-Daněk – čili ČKD –, model se vyráběl pod její značkou Praga, kterou proslavily kvalitní automobily. Pětistovka, která dostala přezdívku Beďar, předběhla svou dobu. Šlo o technicky pozoruhodný stroj se čtyřdobým jednoválcem o objemu 499 cm3. Motor měl rozvod 2x OHC – neboli DOHC –, který používali konstruktéři závodních strojů. Od klikové hřídele byla kuželovým soukolím poháněna královská hřídel. Přes šroubová kola pak byly poháněny dvě vačkové hřídele. Monoblok se vyznačoval pečlivě propracovanou konstrukcí, která se zapsala do motocyklových dějin. Třístupňovou převodovku i klikovou hřídel bylo možné demontovat při ponechání motoru v rámu a přímo v motorovém bloku byla umístěna olejová nádrž. Spolehlivý motocykl se pyšnil výbornými sportovně-turistickými vlastnostmi. Jaroslav František Koch si je osobně ověřil, když se v roce 1928 vydal na cestu z Říma do Prahy. Vzdálenost 1 480 kilometrů urazil za 35 hodin a 40 minut, a vytvořil tak vytrvalostní rekord. Praga BD 500 DOHC se vyráběla mezi lety 1929 a 1933. Prodeje postupně klesaly s tím, jak trh zaplavovaly levné a jednoduché stroje značek JAWA a ČZ s dvoudobými motory. Kochova dvouvačková konstrukce sice byla progresivní, ale zároveň byla nákladná a složitá na výrobu. Pro běžné motoristy a zaměstnance státních institucí, na které motocykl cílil, byla zbytečně luxusní. Dnes je však Beďar vyhledávanou a ceněnou sběratelskou raritou…

Reverzní straně mince, která je dílem medailéra MgA. Martina Daška, vévodí boční vyobrazení motocyklu Praga BD 500. Doplňkovým motivem reliéfu je detail motoru – konkrétně bloku a hlavy válce. Protože mince České mincovny vycházejí v licenci zahraničního vydavatele, kterým je ostrov Niue, nese averzní strana jeho nezbytné náležitosti – státní znak, nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok emise 2025. V návaznosti na název sběratelského cyklu je obvod averzu tvořen segmenty kol různých dopravních prostředků.

Nedílnou součástí mince je výpravné balení v podobě leporela, které obsahuje doprovodný text a dobové fotografie.

 

Související produkty