Stříbrná mince Na kolech - Nákladní automobil Škoda LIAZ 706

Březen 2023 - Pamětní mince ČM v licencích zahraničních emitentů - Stříbrná mince Na kolech - Nákladní automobil Škoda LIAZ 706
Stříbrná mince Na kolech - Nákladní automobil Škoda LIAZ 706

Historie nákladního automobilu Škoda LIAZ 706 je neodmyslitelně spjata s dějinami automobilky LIAZ. Jejich příběh připomíná osmnáctá stříbrná mince České mincovny z cyklu Na kolech.

Na konci 30. let 20. století tvořila nabídku mladoboleslavské automobilky ucelená řada osobních i nákladních vozů. Od roku 1939 roli těžkého užitkového automobilu zastávala Škoda 706. První dvě číslice v názvu řady udávaly nosnost vozu v metrických centech, třetí číslice pak značila počet válců motoru – jednalo se tudíž o šestiválcem poháněnou sedmitunu. Protože za druhé světové války byla Mladá Boleslav zasažena bombardováním, v roce 1945 se produkce nákladních automobilů odstěhovala do leteckých závodů Avia v Letňanech, které začaly vyrábět modernizovaný typ s označením Škoda 706 R. Počátkem 50. let pak komunistické vedení Československa rozhodlo, že produkce nákladních automobilů bude přemístěna na sever Čech, kde pro tento účel vznikla nová automobilka LIAZ. V roce 1952 Liberecké automobilové závody zhotovily první kapotovou sedmsetšestku a o tři roky později přišly s vlastním typem, který vyšel z řady 706 R a dostal označení 706 RT. Zavedení přímého vstřikování nafty zvýšilo sílu i spolehlivost motoru a na podvozek, který byl zkrácen o jeden metr, byla posazena zcela nová bezkapotová kabina – čtyřmístná trambusová budka, která byla na svou dobu velmi moderní. K další modernizaci došlo v roce 1966 s příchodem typové řady 706 MT. Zprvu šlo o dočasné nouzové řešení, které v sobě kombinovalo prvky existující sedmsetšestky s vybranými díly z chystané řady LIAZ 100, jejíž výrobu provázely komplikace. Nakonec se však řada MT udržela po dvě dekády – poslední kusy opustily továrnu až v roce 1988. Sedmsetšestka se tak v různých modifikacích vyráběla bezmála půl století. Stala se nejrozšířenějším československým silničním nákladním automobilem a vyvážela se do 57 zemí světa…

Reverzní straně mince, která je dílem medailéra MgA. Martina Daška, vévodí vyobrazení Škody 706 RTHP, která sloužila jako hasičský vůz. Doplňkovým motivem reliéfu je detail volantu. Protože mince České mincovny vycházejí v licenci zahraničního vydavatele, kterým je ostrov Niue, nese averz ještě jeho nezbytné náležitosti – portrét a jméno královny Alžběty II., nominální hodnotu 1 DOLLAR (NZD) a rok emise 2023. V návaznosti na název sběratelského cyklu je obvod averzu tvořen výsečemi kol různých dopravních prostředků.

Nedílnou součástí mince je výpravné balení v podobě leporela, které obsahuje doprovodný text a dobové fotografie.



Autor: MgA. Martin Dašek
Razila: Česká mincovna a.s., emitent: Niue

Průměr: 37 mm, hmotnost: 31.1 g (1 Oz), nominál: 1 NZD

Ryzost: 999/1000 Ag
Hrana proof: hladká


Proof
(1500 ks)
2.490 Kč
(1 ks skladem)
Další obrázky
2023_1_NZD_Ag_Na_kolech_Skoda_LIAZ_proof_blistr_1
2023_1_NZD_Ag_Na_kolech_Skoda_LIAZ_proof_blistr_2
2023_1_NZD_Ag_Na_kolech_Skoda_LIAZ_proof_blistr_3
2023_1_NZD_Ag_Na_kolech_Skoda_LIAZ_proof_blistr_4
2023_1_NZD_Ag_Na_kolech_Skoda_LIAZ_proof_blistr_5